Desenvolvimento sintático em produções escritas de crianças de 1.º ciclo
DOI:
https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln9ano2022a11Palavras-chave:
desenvolvimento sintático, conetores, processos de articulação de orações, escritaResumo
This article presents a study on the syntactic development of children attending the 1st cycle of basic education based on their writing. We seek to (i) identify which are the predominant clause articulation processes at an early stage of compositional writing from the connectors that emerge at this stage; (ii) determine if the clause articulation processes evidence syntactic knowledge about the coordination and subordination processes; and (iii) determine the progression in the use of connectors over the course of a school year in this initial phase of compositional writing. We analyzed a corpus with 156 narrative texts written by students at grade 2, and a second corpus with 126 texts of the same students at grade 3. Results show us that connectives used in coordinate structures are predominant in children’s writing, although we can identify different profiles of syntactic development. A comparison between the texts of grade 2 and grade 3 shows an increase both in terms of the quantity and the diversity of the connectives used. Subordination becomes a more consistently used process of clause articulation in the narrative texts analyzed, with some connectives becoming more frequent and others emerging in students’ writing.
Downloads
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Secção
Licença
Direitos de Autor (c) 2022 Maria Lobo, Joana Batalha, Antónia Estrela, Bruna Bragança

Este trabalho encontra-se publicado com a Licença Internacional Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0.
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação. Os artigos estão simultaneamente licenciados sob a Creative Commons Attribution License que permite a partilha do trabalho com reconhecimento da sua autoria e da publicação inicial nesta revista.
Os autores têm autorização para disponibilizar a versão do texto publicada na RAPL em repositórios institucionais ou outras plataformas de distribuição de trabalhos académicos (p.ex. ResearchGate).