Compreensão de estruturas sintáticas com movimento A’ e com movimento A em crianças portuguesas surdas com implante coclear.
Efeitos da idade de início de exposição ao input linguístico e do tempo de exposição à língua
DOI:
https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln9ano2022a13Palavras-chave:
aquisição da linguagem, movimento sintático, período crítico, tempo de exposição à língua, surdezResumo
In the period in which language should be acquired, auditory input deprivation compromises oral language exposure. The literature reports difficulties in the oral comprehension of syntactic dependencies resulting from A’ movement, but no difficulties in the acquisition of syntactic structures with A-movement in hearing-impaired children with hearing aids. Our study investigates the effects of the total deprivation of linguistic input during the first year(s) of life (critical period of language acquisition) and length of language exposure on the comprehension of dependencies with A and A-bar movement (Wh- questions, relative clauses, and passives) in 47 Portuguese hearing-impaired children with cochlear implants. The results reveal that CI activation before age 3 combined with at least 6 years of language exposure determines comprehension of Wh- questions and relatives at the same level as the control group. The same does not happen with the comprehension of passives, that remain problematic in this population even after prolonged exposure. We discuss these findings in light of theoretical proposals that attribute the acquisition of passives to maturational constraints.
Downloads
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Secção
Licença
Direitos de Autor (c) 2022 Mara Moita, Maria Lobo
Este trabalho encontra-se publicado com a Licença Internacional Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0.
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação. Os artigos estão simultaneamente licenciados sob a Creative Commons Attribution License que permite a partilha do trabalho com reconhecimento da sua autoria e da publicação inicial nesta revista.
Os autores têm autorização para disponibilizar a versão do texto publicada na RAPL em repositórios institucionais ou outras plataformas de distribuição de trabalhos académicos (p.ex. ResearchGate).