Conhecimento gramatical avaliado à saída da escolaridade obrigatória: uma análise de exames nacionais do ensino secundário
DOI:
https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln6ano2019a5Palavras-chave:
escolaridade obrigatória, avaliação de aprendizagens gramaticais, avaliação externa, exameResumo
The present study aims to understand how syntactic knowledge is assessed in exams and to compare the level of difficulty between comparable items, from the point of view of the object of assessment. The corpus includes 66 grammar assessment items, taken from the national final exams of secondary education, carried out between 2010 and 2017. The analysis focused on two indicators: the structural / syntactic pattern of instruction setting out the task to be performed by students and the metalinguistic operations required to respond to the instruction. The results describe the existence of different levels of difficulty in assessment items that have the same learning object. The study proves that similarly formulated instructions do not always match the same level of difficulty, nor are the same learnings assessed. It also proves that the tasks required from students involve metalinguistic operations of greater complexity than comprehension.
Downloads
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Secção
Licença
Direitos de Autor (c) 2019 Sónia Valente Rodrigues

Este trabalho encontra-se publicado com a Licença Internacional Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0.
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação. Os artigos estão simultaneamente licenciados sob a Creative Commons Attribution License que permite a partilha do trabalho com reconhecimento da sua autoria e da publicação inicial nesta revista.
Os autores têm autorização para disponibilizar a versão do texto publicada na RAPL em repositórios institucionais ou outras plataformas de distribuição de trabalhos académicos (p.ex. ResearchGate).