The perspective of Portuguese as a global language in language education
DOI:
https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln12ano2025a2Keywords:
global language, pluricentric language, Portuguese, second language, national languageAbstract
The recognition of Portuguese as a world language has been making significant strides. Education is a field that can contribute significantly to this affirmation, as it involves the members of the linguistic community in a broad way. The purpose of this study was to analyse the presence of the global dimension of Portuguese in the field of education, both from the perspective of second language and native or national language. The theoretical framework is based on the concepts of global and pluricentric language. Methodologically, a thematic analysis of the guiding or syllabus documents was carried out and the school textbooks were analysed using corpus linguistics tools. The results show that the guiding documents do not explicitly include this dimension; however, the relationship can be established at a general level, considering the education principles that they affirm; the syllabuses include some particular skills related to this dimension. Regarding textbooks, in both cases (second and native language), the results show a significant presence, which is not limited to the moments when specific aspects of the curriculum are dealt with. In conclusion, the presence of the dimension of Portuguese as a global language in education field, considering primarily to the Portuguese context, supports a broad and transversal approach, based on students' experiences. This approach becomes relevant within a context of language diversity and linguistic variation, without prejudice of in-depth learning concerning some specific aspects associated with linguistic variation.
Downloads
References
Albuquerque, D. (2022). A internacionalização da língua portuguesa. O que é? Por quê? Para quem? Como? Revista de Estudos de Português Língua Internacional, 2(2), 31-52.
Almeida, C. (2024). Caminhos para a elaboração de materiais didáticos de português como língua pluricêntrica. L. Boganika, & N. Araújo (Orgs.), Ensino-Aprendizagem do Português Língua Não-Materna (PLNM): Reflexões sobre contextos, materiais didáticos e práticas pedagógicas (pp. 112-132). Edições Makunaima.
Andrade, J. G. (2021). Língua portuguesa global: Comunicar no panorama mediático luso-brasileiro. UMinho Editora.
Anthony, L. (2024). AntConc (Version 4.3.1) [Computer Software]. Waseda University. Disponível em https://www.laurenceanthony.net/software.html
Badillo, Á. (2021). O português e o espanhol na ciência: Notas para um conhecimento diverso e acessível. Organização de Estados Ibero-americanos para a Educação, Ciência e Cultura (OEI)/ Real Instituto Elcano.
Batoréo, H. J. & Silva, A. S. da SILVA (2012). Estudar o português como língua pluricêntrica no enquadramento da Linguística Cognitiva com foco nas variedades nacionais do PE e PB. In: R. Teixeira e Silva, Q. Yan, M. A. Espadinha, & A. V. Leal (Eds.) 2012. III SIMELP: A formação de novas gerações de falantes de português no mundo. Universidade de Macau.
Baxter, A. N. (1992). Portuguese as a pluricentric language. In M. Clyne (Ed.), Pluricentric Languages: differing norms in different nations (pp. 11-44). Mouton de Gruyter.
Clyne, M. (1992). Pluricentric languages – Introduction. In M. Clyne (Ed.), Pluricentric Languages: differing norms in different nations (pp. 1-10). Mouton de Gruyter.
Conselho da Europa (2001). Quadro Europeu Comum de Referência para as Línguas: Aprendizagem, Ensino, Avaliação. Asa.
Costa, A. L. (2021). Ensinar português como língua pluricêntrica: Da consciência linguística à consciência da variação linguística. Palavras em linha, 4.
Council of Europe (2018). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment ̶ Companion volume with new descriptors. Council of Europe. Disponível em www.coe.int/lang.
Crystal, D. (2003a). English as a global language (2nd ed.). Cambridge University Press.
Crystal, D. (2003b). Language death. Cambridge University Press.
Deleuze, G. & Guattari, F. (1987). A thousand plateaus: Capitalism and schizophrenia. University of Minnesota Press.
Direção Geral da Educação (2018). Aprendizagens essenciais. Disponível em https://www.dge.mec.pt/-aprendizagens-essenciais-0
Duarte, I. (2008). O conhecimento da língua: Desenvolver a consciência linguística. Ministério da Educação, Direção Geral de Inovação e Desenvolvimento Curricular.
Duarte, I. M. (2022). Formação contínua de professores: Ensinar português como língua pluricêntrica. Pensares em Revista, 26, 35-54.
Duarte, I. M., Gonçalves, M. L., & Melo, S. (2022). Ensinar Português Língua de Herança como Língua Pluricêntrica: Propostas Didáticas. Centro de Linguística da Universidade do Porto. https://doi.org/10.21747/978-989-9082-81-6/ens
Esperança, J. P. (2023). The geopolitics of the Portuguese language: Knowledge and influence. In P. Duarte, R. Albuquerque, & A. Tavares (Eds.), Portugal and the lusophone world: Law, geopolitics and institutional cooperation (pp. 403-417). Palgrave Macmillan.
Grosso, M. J. (Coord.), Soares, A. Sousa, F., & Pascoal, J. (2011). Quadro de Referência para o Ensino Português no Estrangeiro – QuaREPE. Disponível em https://www.dge.mec.pt/sites/default/-files/EEstrangeiro/2012_quarepe_docorientador.pdf
Macário, M. J. (2022). O pluricentrismo da língua portuguesa nas vozes de estudantes de ensino superior. Caderno Seminal, 42. http://dx.doi.org/10.12957/seminal.2022.64264
Martins, G. (Coord.), Gomes, C., Brocardo, J., Pedroso, J., Carrillo, J., Silva, L., Encarnação, M., Horta, M., Calçada, M., Nery, R., & Rodrigues, S. (2017). Perfil dos Alunos à Saída da Escolaridade Obrigatória. Ministério da Educação / Direção-Geral da Educação.
Melo-Pfeifer, S; Souza, A. (2022). Português como língua de herança: Uma perspectiva pluricêntrica do processo de ensino e aprendizagem. Estudos linguísticos e literários, 73, 380-406.
Miguel, J. (2022). Das políticas às práticas: Possibilidades da noção de português língua pluricêntrica em formação de professores. In. T. Z. Kuhn, J. R. Schoffen, C. B. Perna, A. Antunes, & M. Carilo (Orgs.), Português língua pluricêntrica: Das políticas às práticas (pp. 41-59). Pontes Editores.
Muhr, R. (2012). Linguistic dominance and non-dominance in pluricentric languages: a typology. In M. Rudolf (Ed.), Non-dominante varieties of pluricentric languages. Getting the pictures. In Memory of Michael Clyne (pp. 23-48). Peter Lang.,
Muhr, R. (2016). The state of the art of research on pluricentric languages: Where we were and where we are now. In M. Rudolf (Ed.), Pluricentric langugages and non-dominant varieties worldwide. Part I: Pluricentric languages across continents. Features and usage (pp. 13-36). Peter Lang.
Oliveira, G. & Jesus, P. (2018). Ensinando línguas em uma perspectiva pluricêntrica: o Portal do Professor de Português Língua Estrangeira/Língua Não Materna (PPLE). Domínios de Lingu@gem, 12( 2), 1043-1070.
Pinto, P. F. (2022). Português, língua pluricêntrica: Teoria e realidades. In. T. Z. Kuhn, J. R. Schoffen, C. B. Perna, A. Antunes, & M. Carilo (Orgs.), Português língua pluricêntrica: Das políticas às práticas (pp. 22-40). Pontes Editores.
Reto, L., & Gutiérrez Rivilla, R. (Coords.) (2020). A projeção internacional do espanhol e do português: o potencial da proximidade linguística / La proyección internacional del español y el portugués: el potencial de la proximidad linguística. INCM.
Reto, L., Crespo, N., Esperança, J. P., Espanha, R., & Valentim, F. (2020). O essencial sobre a língua portuguesa como ativo global. Imprensa Nacional-Casa de Moeda.
Silva, A. S. (2014). The pluricentricity of Portuguese: A sociolectometrical approach to divergence between European and Brazilian Portuguese. In A. S. Silva (Ed.). Pluricentricity: Language variation and sociocognitive dimensions (pp. 143-188). De Gruyter, 2014b, p. 143-188.
Silva, A. S. (2017). Modelos cognitivos da lusofonia: Romantismo e racionalismo nas políticas de língua e comunicação de unidade/diversidade do português europeu e brasileiro. In M. L. Martins (Org.). A internacionalização das comunidades lusófonas e ibero-americanas de ciências sociais e humanas: O caso das ciências da comunicação (pp. 319-355). Edições Húmus.
Silva, A. S. (2018a). O português no mundo e a sua estandardização: Entre a realidade de uma língua pluricêntrica e o desejo de uma língua internacional. In H. Barroso (Coord.). O português na casa do mundo, hoje (pp. 111-132). Edições Húmus.
Silva, A. S. (2018b). Variação linguística e pluricentrismo: novos conceitos descrições. In M. Díaz, G. Vaamonde, A. Varela, M. C. Cabeza, J.M. García-Miguel, & F. Ramallo (Eds.), Actas do XIII Congreso internacional de Lingüística Xeral (pp. 838-845). Universidade de Vigo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luís Filipe Barbeiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright and concede to the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing of the work with an acknowledgement of authorship and initial publication in this journal.
The authors have permission to make the version of the text published in RAPL available in institutional repositories or other platforms for the distribution of academic papers (e.g., ResearchGate).